Obserwatorzy

„Kulisy 'NDRGANHETY. Profil najgroźniejszej mafii na świecie” Angelo Badolati



Wydawnictwo Replika
Stron: 296
Data wydania: 18.09.2018 r.

Jako fanka wszystkich części „Ojca Chrzestnego” nie mogłam nie sięgnąć po Kulisy 'NDRGANHETY". Zapraszam.

Już na wstępie zaznaczę, że Kulisy 'NDRGANHETY” to nie jest powieść sensacyjna, a dokument. Reportaż z wywiadu z Angelo Badolati, który tę organizację zna od podszewki. Jednak, mimo że to nie powieść, czyta się ją jak dobrze skonstruowaną sensację. Problemem mogą być obcobrzmiące nazwy i slang, dlatego, choć książkę czyta się dobrze, niekiedy musiałam przystanąć i przeczytać odnośniki.

'NDRGANHETY poznajemy chronologicznie od samego początku istnienia od momentu, kiedy zaczynała budować swoją potęgę. Współcześnie to organizacja, która ma bardzo szerokie wpływy i zakres działania. Mafia XXI wieku to nie tylko handel narkotykami czy bronią, ale już znacznie więcej. To ubrani w garnitury, dobrze wykształceni prawnicy, politycy, bankierzy. Ludzie, którzy w swoich rękach skupiają najważniejsze dziedziny gospodarki, mają wpływ na tworzenie prawa czy wyniki wyborów. To również wspieranie terrorystów i rozległe kontakty z innymi grupami przestępczymi.


Na przestrzeni wieków zmieniała się struktura i zainteresowania mafijnych bossów. Jednak przez wszystkie lata jedno zostało niezmienne — lojalność. Wejście do rodziny oznaczało podporządkowanie się prawom w niej panującym, zaakceptowanie kodeksu i całkowite oddanie — na śmierć i życie.

To, co mnie w tej książce najbardziej zainteresowało to rola kobiet. W rodzinie Corleone (Ojciec Chrzestny), która chyba jest najbardziej znaną mafijną rodziną, kobiety pełniły funkcję żon swoich mężów. Miały się opiekować domem i dziećmi, a w rodzinnych interesach nie miały wpływu, ani żadnego prawa głosu. W strukturze 'NDRGANHETY jest inaczej. W książce przedstawiono kilka kobiet, min. Polkę, która po śmierci swojego narzeczonego, przez jakiś czas dzierżyła stery przywódcy klanu. Nie mniej sprytna, nie mniej brutalna od mężczyzn.
Wiele z tych kobiet biorąc za mężów członków 'NDRGANHETY zdawała sobie sprawę z kim ma do czynienia. Jednak bogactwo i luksus są kuszące, niekiedy na tyle, że gotowe są kryć pieniędzmi siniaki i gwałty.


W przedmowie Witold Gadowski zaznaczył, że obraz mafii w tej książce jest inny niż ten romantyczny z Ojca Chrzestnego. Z początku się z nim zgodziłam, jednak w pewnym momencie uznałam, że mimo wszystko rodzina Corleone z 'NDRGANHETY są do siebie podobne. Łączy je rozległość interesów, wpływy w instytucjach państwowych, kościelnych, w sądach, to co dzieli to na pewno rozmach". 'NDRGANHETA to potężne imperium.

Jeżeli lubicie książki dokumentalne, traktujące o mocnych tematach, a do tego dobrze napisane, to Kulisy 'NDRGANHETY” z pewnością Was nie zawiodą. Polecam.

Za egzemplarz dziękuję Wydawnictwu Replika.


Komentarze

  1. Nie sięgam często po książki dokumentalne, także jeszcze się zastanowię. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię reportaże, dokumenty, książki na faktach ;)

      Usuń
  2. Intrygująca książka. Myślę, że i mnie najbardziej zainteresowałaby rola kobiet, chętnie bym dowiedziała się o tym trochę więcej, więc możliwe, że sięgnę po tę pozycję. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jest to mój gatunek i raczej po nią nie sięgnę a w tej chwili delektuje się "obcowaniem" z klasyką :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę że to świetna lektura - muszę koniecznie ją przeczytać!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie się podobała :) Mam nadzieję, że i Tobie przypadnie do gustu :)

      Usuń
  5. Myślę, że wezmę ją pod uwagę :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Na obecną chwilę nie czytam takiej literatury. Jednak kto wie.. może mi się odwidzi. Jeśli tak to zapamiętam ten tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię czytać takie mocne pozycje, więc będę się rozglądać za tą książką. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Rzeczywiście ciekawa postawa kobiet. Dość zaskakująca w gruncie rzeczy, bo wydawać by się mogło, że kobiety będą stały z boku...a tu ta stanowczość i okrucieństwo. Bardzo interesującą książkę zrecenzowałaś

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeżeli zostawisz komentarz :)

Popularne posty

Polityka prywatnośći RODO

25 maja weszło w życie słynne RODO czyli rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Dlatego chciałbym Was poinformować co następuje ;) Administratorem bloga zksiazkanakanapie.blogspot.com jestem ja – Sylwia Prus. Kontakt do mnie: sylwia.prus85@gmail.com lub red_sonia@poczta.fm

Każdy kto zostawia komentarz na moim blogu/profilu na FB/ koncie na IG wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w postaci: adresu e-mail, imienia i nazwiska, nick’a oraz IP.Podanie danych przez Użytkownika zawsze jest w pełni dobrowolne.

Jako administrator informuje także, że stosuję na swoim blogu technologie pokazujące działania podejmowane przeze mnie na innych stronach tj. Facebook oraz Instagram.

Jako administrator powierzam dane platformie blogger (link do polityki prywatności: https://policies.google.com/privacy?hl=pl), na której znajduje się mój blog, oraz firmie Facebook - gdzie znajduje się mój fanpage oraz konto na Instagramie (link do polityki prywatności: https://www.facebook.com/privacy/explanation). Dane nie są przeze mnie gromadzone, przetwarzane ani udostępniane osobom trezcim.