Obserwatorzy

"Wybór M." Natalia Nowak - Lewandowska

Wydawnictwo Replika
Stron: 304
Data wydania: 7.08.2018 r.

Wybór M.” To kolejna po „Pozorność” i „Głód miłości” książka Natalii Nowak – Lewandowskiej, jaką miałam przyjemność przeczytać. Zapraszam na recenzję.

Michalina i Igor to szczęśliwe małżeństwo, jednak los wystawia ich uczucia na ciężką próbę. Michalina wracając z pracy, zostaje napadnieta i brutalnie zgwałcona. Fizycznie wraca do zdrowia, ale psychicznie jest w rozsypce. Czy obojgu uda się z tej próby wyjść zwycięsko? Czy dadzą radę odpędzić demony?

Jedna chwila, moment i życie pęka jak szklana kula. Zostają tylko okruchy, które nawet posklejane nie stworzą gładkiej całości. Nie zachowają poprzedniego kształtu. Co, jeżeli nie mamy siły, by wklejać kawałek po kawałku? Co, jeżeli zabraknie spoiwa? Choć mnie samej ani nikomu z mojego najbliższego otoczenia gwałt nigdy nie dotyczył (i oby tak zostało), to nie miałam problemu z wyczuciem się w emocje głównej bohaterki. Natalia Nowak – Lewandowska potrafi przekazać, to co siedzi w ludzkiej duszy bardzo sugestywnie. Nie da się nie współodczuwać wszystkich targających Misza emocji. Kobieta jest na dnie, z którego próbuje wyciągnąć ja najlepsza przyjaciółka Basia. Na nikogo innego Michalina liczyć nie może, mąż sam nie potrafi poradzić sobie z własnymi emocjami. Matka wychowana w „tardycyjny katolicki” sposób wręcz obwinia córkę o to, co się stało. Siostra, zdominowana przez matkę i własnego męża nie potrafi wstawić się i obronić Miszy.
To stereotypowe myślenie o gwałcie jako o prowokacji, ze strony kobiety, jest w świadomości niektórych osób bardzo mocno zakorzenione. Autorka pokazała to dobitnie i z różnych punktów widzenia. Bardzo dobrze, że to zostało w książce poruszone, bo choć nie wiem, czy uda jej się zmienić tę krzywdzącą wobec ofiar postawę, to jednak warto próbować. Krótka spódniczka, uśmiech czy makijaż nie są przyzwoleniem.


Michalinę poznajemy jako młodą i zakochaną kobietę, Misza po gwałcie, jest swoim zupełnym przeciwieństwem. Zamknięta w sobie, każdy dźwięk, każdy dotyk przypomina, o tym co się stało. Przez całą książkę czuć jak bardzo życie kobiety się zmieniło, jednak końcówka jest najlepszym obrazem tych zmian. Kontrastem i jakby potwierdzeniem starej prawdy, że choćby nie wiadomo jak tragedia cię spotkała, to świat się nie zatrzyma, są zmiany, jakie zachodzą w relacjach  damsko - męskich u Basi. Kobieta do tej pory zupełnie zamknięta na poważne związki zakochuje się ze wzajemnością. Jest szczęśliwa. Te huśtawki i skrajne emocje są znakiem rozpoznawczym książek Natalii Nowak – Lewandowskiej. Żadna z przeze mnie przeczytanych nie zostawiła mnie obojętną, każda zostawia po sobie trwały ślad. „Wybór M.” Jest moim zdaniem  najlepszą powieścią autorki. Rzadko mi się to zdarza, ale podczas czytania miałam ochotę rozerwać książkę z bezsilności. Po prostu nie mogłam zrozumieć dlaczego? Książka nie ucierpiała, ale moja głowa na pewno. Tyle bólu na 304 stronach.



Polecam, bo naprawdę warto. Warto zapoznać się z każdą napisaną przez Natalię Nowak-Lewandowską książką, a z „Wyborem M.” szczególnie. Jest wstrząsająca i bardzo prawdziwa.

Za egzemplarz dziękuję Wydawnictwu Replika.



Komentarze

  1. Mam na swojej półce inną książkę tej autorki i chciałabym niedługo zapoznać się z jej twórczością. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daj znać jak Ci się podoba :) Ja lubię wszystkie, choć Pozorność i Wybór M. to moje naj naj :)

      Usuń
  2. Nie przypominam sobie abym zetknęła się z twórczością tej autorki. Być może za jakiś czas się zapoznam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam, trudne tematy ale niezwykle ważne.

      Usuń
  3. Cieszy mnie twoja opinia, bo ja również wkrótce będę czytała tę książkę.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że na Tobie zrobi podobne wrażenie jak na mnie :)

      Usuń
  4. Autorki nie kojarzę, ale zdecydowanie zachęciłaś mnie do przeczytania tej książki :)
    Pozdrawiam, Alice

    OdpowiedzUsuń
  5. O rany, mocne książki!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mocne, mocne, Wybór M. rozwalił mnie totalnie, jednocześnie od tej ksiązki nie da się oderwać.

      Usuń
  6. Bardzo mnie zaintrygowałaś! Wydaje mi się, że to może być książka dla mnie. Jeśli tylko wpadnie mi w ręce to na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Przede mną trochę innych książek, ale może kiedyś się skuszę ;)
    http://demoniczne-ksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może dla niej znajdzie się miejsce w kolejce? Warto :)

      Usuń
  8. Bardzo się cieszę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie znam tej autorki. Dzięki Tobie widzę, że muszę nadrobić zaległości w jej twórczości. Lubię czasem poczytać o takich życiowych problemach, które są nam bliskie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki Natalii są potężną dawką emocji.

      Usuń
  10. Nigdy o tej autorce nie slyszalam. Temat zdecydowanie mocny i trudny. Dodaje do mojej listy. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wciąż czeka na moją uwagę "Pozorność"... Tematyka "Wyboru M" trudna, ale książka zapowiada się na mocną i dobrą, więc chętnie w wolnej chwili po nią sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozorność jest bardzo dobra, ale Wybór M. jest jeszcze lepsza :)

      Usuń
  12. Ja mam w planach "Pozorność" 😄
    Aczkolwiek kusisz i "Wyborem"

    OdpowiedzUsuń
  13. Nawet nie chcę sobie tego wyobrazić. Straszna perspektywa. Nie wiem, czy na moje nerwy, choć recenzja obiecująca...

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka, która porusza bardzo trudne tematy ... Myślę, że z chęcią się skuszę, tym bardziej, że nie miałam jeszcze okazji zapoznać się z tą autorką :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeżeli zostawisz komentarz :)

Popularne posty

Polityka prywatnośći RODO

25 maja weszło w życie słynne RODO czyli rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Dlatego chciałbym Was poinformować co następuje ;) Administratorem bloga zksiazkanakanapie.blogspot.com jestem ja – Sylwia Prus. Kontakt do mnie: sylwia.prus85@gmail.com lub red_sonia@poczta.fm

Każdy kto zostawia komentarz na moim blogu/profilu na FB/ koncie na IG wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w postaci: adresu e-mail, imienia i nazwiska, nick’a oraz IP.Podanie danych przez Użytkownika zawsze jest w pełni dobrowolne.

Jako administrator informuje także, że stosuję na swoim blogu technologie pokazujące działania podejmowane przeze mnie na innych stronach tj. Facebook oraz Instagram.

Jako administrator powierzam dane platformie blogger (link do polityki prywatności: https://policies.google.com/privacy?hl=pl), na której znajduje się mój blog, oraz firmie Facebook - gdzie znajduje się mój fanpage oraz konto na Instagramie (link do polityki prywatności: https://www.facebook.com/privacy/explanation). Dane nie są przeze mnie gromadzone, przetwarzane ani udostępniane osobom trezcim.