Obserwatorzy

"Wszystkie pory uczuć. Lato" Magdalena Majcher


Wydawnictwo Pascal
Ilość stron: 241
Moja ocena: 6/6

Lato” jest ostatnią książką z cyklu Wszystkie pory uczuć: każda z nich poruszała ważny, ale spychany na margines temat. W tej odsłonie Magdalena Majcher poruszyła problem depresji poporodowej, której istnienia nadal część społeczeństwa (zwłaszcza ta starsza) po prostu nie uznaje.

Joasię poznajemy chwilę przed ciążą, na którą bardzo czeka. Kiedy pojawiają się dwie kreski na teście, Asia ma już w głowie plan. Idealny plan na wszystko, bez jakiegokolwiek marginesu na poprawki. Otrzeźwienie przychodzi zaskakująco szybko i boleśnie rujnuje wszystkie oczekiwania.

Macierzyństwo, rodzicielstwo właściwie, to największy w życiu test. I choć bycie rodzicem to zupełnie naturalna rzecz, w dzisiejszym świecie urosła do rangi zawodów. Wystarczy prześledzić fora dla matek i człowiekowi od razu włosy stają dęba. Zewsząd zalewa nas fala wyidealizowanego wizerunku matki-polki, która poświęca się swojemu dziecku w 100%, do tego wygląda jak modelka, bo ma czas na fitness czy spa, sama gotuje dla dziecka, siebie, męża i psa, w jej mieszkaniu można jeść z podłogi, no i nie zapominajmy, że jest demonem w łóżku. A to tak nie działa, o czym boleśnie przekonuje się główna bohaterka powieści Magdaleny Majcher. Zderzenie wyobrażeń Asi na temat macierzyństwa z rzeczywistością wywołuje coraz to większe poczucie winy. Poczucie, że jest niewystarczająco dobrą matką dla swojego dziecka. I choć ma oparcie w najbliższych, nadmiar negatywnych uczuć w stosunku do własnej osoby zaczyna ją przygniatać. To już nie klasyczny baby blues, który po prostu z czasem mija, a coś znacznie głębszego, wręcz destrukcyjnego. 
Powieść jest przepełniona emocjami i myślę, że nawet na osobach bezdzietnych, które tematu na własnej skórze nie przerobiły, zrobi wrażenie. Książka zmusza do refleksji, po lekturze na pewno wielu z Was inaczej spojrzy na matkę idącą z wózkiem przez park. A jeżeli w Waszym otoczeniu pojawi się dziecko, być może sprawi, że zainteresujecie się nie tylko uroczym bobasem, ale również samopoczuciem jego mamy. Pośród miliona nowych obowiązków, płaczu, który jest nieodłącznym elementem komunikacji z otoczeniem, zmęczenia, nieprzespanych nocy łatwo stanąć na krawędzi, gdzie tylko mały krok dzieli od tragedii. Dobrze, jeżeli dostrzeżemy problem, zanim się ona wydarzy.

Magdalena Majcher napisała bardzo dobrą książkę, którą położne powinny polecać przyszłym rodzicom, choć i niektórym z nich przydałaby się lektura. Pozwoliłaby ona pokazać  tę drugą, bardziej realną stronę życia z małym człowiekiem, a personelowi, który w założeniu ma się opiekować młodą mamą i jej dzieckiem może otworzyłaby oczy na pewne kwestie. Ja w książce odnalazłam wiele z własnych doświadczeń, wiele razy myślałam podobnie do Asi, wiele razy jej zachowanie pokrywało się z moim. „Lato” było dla mnie realne do bólu.
Polecam każdemu czytelnikowi, bo „Lato” oprócz ważnej tematyki depresji poporodowej, z którą boryka się wiele kobiet, jest książką po prostu bardzo dopracowaną, mistrzowsko napisaną i wartą uwagi.

Za egzemplarz dziękuję autorce Magdalenie Majcher oraz Wydawnictwu Pascal.




Komentarze

  1. Uwielbiam książki tej autorki, po wszystkie sięgam w ciemno. Ta jeszcze przede mną. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przede mną pozostałe, ale na pewno przeczytam :)

      Usuń
  2. Genialne zdjęcia ! co do książki nie moje smaki ale wiem, że znajdzie ona swoich fanów ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzieci w domu, to i piaskownica i foremki są... :D

      Usuń
  3. Ciężki temat. Ale może faktycznie taka lektura pomoże niektórym otworzyć oczy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale klimatyczne zdjęcie! Jestem bardzo ciekawa tej serii. Grzbiety tych książek pięknie się komponują 💕

    Pozdrawiam!
    Ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam zamiar zdobyć wszystkie pory uczuć :) Faktycznie razem wyglądają cudnie :)

      Usuń
  5. Swego czasu depresja poporodowa była wyśmiewana...teraz widzę, że coraz więcej mamy dla niej zrozumienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, na szczęście tak, choć książka pokazuje, że jeszcze wiele pracy przed nami wszystkimi.

      Usuń
  6. NI e znam twórczości tej autorki, więc ciężko jest mi się wypowiedzieć ale chyba warto dać szansę, mimo iż do polskich autorów nie mam szczęścia ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magdzie warto dać szansę, nie powinnaś się zawieść.

      Usuń
    2. Oj z tym to różnie bywa ;)

      Usuń
  7. To niestety kompletnie nie moja tematyka :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie czytałam jeszcze żadnej książki autorki, ale mam w planach :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Cały ten cykl kusi mnie już od jakiegoś czasu. Może niedługo uda mi się po niego sięgnąć. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię książki na takie trudne tematy, wiec chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  11. To jest seria, którą muszę przeczytać! Nie mogę się doczekać, kiedy wszystkie te piękne okładki znajdą się na mojej półce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też :) Mam tylko Lato ale zamierzam mieć wszystkie :)

      Usuń
  12. Muszę mieć te książki. Bardzo interesujące mnie tematy i do tego piękne okładki. P.s. Mamy identyczne zabawki hihi pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Anonimowy8/6/18

    Z chęcią przeczytam :D Pozdrawiam ♥
    wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam nadzieję, że mojej żony nigdy ten problem nie dotknie. Niedługo się okaże. Na wszelki wypadek tytuł zapiszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratulacje i najlepsze życienia :) Będzie dobrze - na pewno :)

      Usuń
  15. Macierzyństwo jeszcze przede mną, ale już teraz przyznam, że ta perfekcyjność matki polki mnie przeraża! Nie ukrywam, że sięgnę po tę książkę, gdy w moim życiu będzie na nią czas. Na ten moment zapisuję tytuł i odkładam "na potem".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja przy drugim dziecku odpuściłam bardzo i wiesz? Świat się nie zawalił, a my żyjemy :D Pozdrowionka :*

      Usuń
  16. Właśnie przeczytałam, świetna i taka jak piszesz, temat niezmiernie ważny.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeżeli zostawisz komentarz :)

Popularne posty

Polityka prywatnośći RODO

25 maja weszło w życie słynne RODO czyli rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Dlatego chciałbym Was poinformować co następuje ;) Administratorem bloga zksiazkanakanapie.blogspot.com jestem ja – Sylwia Prus. Kontakt do mnie: sylwia.prus85@gmail.com lub red_sonia@poczta.fm

Każdy kto zostawia komentarz na moim blogu/profilu na FB/ koncie na IG wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w postaci: adresu e-mail, imienia i nazwiska, nick’a oraz IP.Podanie danych przez Użytkownika zawsze jest w pełni dobrowolne.

Jako administrator informuje także, że stosuję na swoim blogu technologie pokazujące działania podejmowane przeze mnie na innych stronach tj. Facebook oraz Instagram.

Jako administrator powierzam dane platformie blogger (link do polityki prywatności: https://policies.google.com/privacy?hl=pl), na której znajduje się mój blog, oraz firmie Facebook - gdzie znajduje się mój fanpage oraz konto na Instagramie (link do polityki prywatności: https://www.facebook.com/privacy/explanation). Dane nie są przeze mnie gromadzone, przetwarzane ani udostępniane osobom trezcim.