Obserwatorzy

"Skradzione laleczki" Ker Dukey & K. Webster

Wydawnictwo NieZwykłe
Tłumaczenie: Dorota Lachowicz
Cykl: Laleczki
Stron: 262

Długo nie mogłam się zabrać za napisanie recenzji tej książki. Nadal nie wiem czy wyjdzie tak jakbym chciała. :)

Dwanaście lat temu czternastoletnia Jade Phillips oraz jej młodsza siostra, Macy, zostały uprowadzone z pchlego targu. Dziewczynki były więzione przez psychopatycznego potwora imieniem Benny (znanego także jako Benjamin Stanton), skazane na jego znęcanie się i tortury. Po czterech latach Jade udało się uciec oprawcy. Niestety, nie mogła zabrać ze sobą siostry. Przyrzekła więc, że po nią wróci.

Historia „Skradzionych laleczek” zaczyna się już po ucieczce Jade od Bennyego. Starsza z porwanych sióstr zostaje policjantką co ma jej pomóc w odnalezieniu Macy. O tym co obie dziewczyny przeszły dowiadujemy się ze wspomnień pojawiających się w głowie Jane w najmniej odpowiednim momencie. A te wspomnienia są przerażające.
Podczas lektury myślałam, jak wielką krzywdę można wyrządzić człowiekowi, jak bardzo przekroczyć granicę, by złamać go zupełnie. A dziecko? Dziecko granice wytrzymałości ma dużo mniejsze, psychikę dużo słabszą, bo ona dopiero się kształtuje, a Benny porywa dziewczynki w wieku kiedy zaczynają dojrzewać. Wspomnienia zapisują się głębiej i są trwalsze, pozostawiają ślad, który ciężko zatrzeć. Choć chyba niezamierzenie ale Benny osiąga pewien cel, bo on nie chce żeby jego „Niegrzeczna Laleczka” zapomniała, on chce żeby wróciła.

Skradzione laleczki” mogą okazać się lekturą nie dla każdego czytelnika, granice przyzwoitości (w takim uniwersalnym znaczeniu) są tu przekraczane niejednokrotnie. Sceny mogą wywoływać niesmak, oburzenie, ale moim zdaniem – choć dosadne – nie są przesadzone. Dziewczynki trafiają w ręce psychopaty, człowieka chorego, obsesyjnie zakochanego w lalkach. Żywych lalkach.

Dla mnie najbardziej intrygujące z całej książki jest to co spowodowało, że Benny stał się tym kim jest. Kto lub co się do tego przyczyniło. Człowiek nie rodzi się z natury zły czy dobry, to pewne uwarunkowania społeczne, środowisko, w którym dorasta, najbliższe otoczenie, rodzina generują zachowania młodego człowieka, kształtują go. Niestety w „Skradzionych laleczkach” odpowiedzi nie ma. Być może drugi tom „Zaginione laleczki”, który premierę będzie miał 18.07.2018 r. trochę przybliży postać Benjamina.

Nie dziwią mnie dobre oceny tej książki, jest mocna, mroczna i choć pewne niedociągnięcia się znajdą, to są one równoważone przez atmosferę i klimat. Mogę polecić ją każdemu kto nie boi się odważnych i kontrowersyjnych tematów.


Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu NieZwykłe.



Komentarze

  1. Nie czytałam ale planuje się zgłębić w te lekturę :) pozdrawiam cieplutko i zapraszam do siebie www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.com :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie zajrzę :) A ksiązkę polecam :)

      Usuń
  2. Słyszałam o niej ale mam przeczucie, ze nie jest to książka dla mnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U Ciebie królująinne ksiązki, więc Cię nie namawiam. Jest mocna - to na pewno :)

      Usuń
  3. Dla mnie ta książka była niezwykłą. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam Twoją opinię, cieszę się, że mogłam również sięgnąć po tę ksiązkę :)

      Usuń
  4. Muszę przyznać, że zaciekawiłaś mnie tą książką i chyba po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wprost uwielbiam takie mroczne historie 😵 ta książka za mną chodzi krok w krok! Kolejna powieść do przeczytania... Za niedługo utonę w tych książkach 📚

    Pozdrawiam serdecznie,
    Ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam to - więcej ksiązek niż czasu ;) Ostatnio przeglądałam półkę i robi mi się coraz więcej zaległych pozycji. Na szczęście to moje osobiste ale chciałabym je przeczytać :/

      Usuń
  6. Dawno nie czytałam tzw mocniej literatury, a widzę, że ta pozycja zbiera same pozytywne opinie. Chyba się pokuszę i przeczytam :)

    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyda Ci się odskocznia od fantastyki :)

      Usuń
  7. Jestem nią zaintrygowana, jak tylko pojawiła się zapowiedź. Nie mogę się doczekać, aż sama się przekonam, jaka jest dobra. Nie bez powodu zbiera pewnie same pozytywy :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że zasłużenie :) Jest wciągająca i bardzo mroczna :)

      Usuń
  8. Puki co nie czytałam jej, ale po przeczytaniu twojej recenzji, jak i innych opini na jej temat, to jest zaintrygowana i zamierzam to już niedługo zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam :) Już nie mogę się doczekać co będzie w II części :)

      Usuń
  9. To jedna z tych książek, które na pewno muszę przeczytać. Bardzo mnie ciekawi. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czyli dobrze zrobiłam, że zamówiłam tę książkę ;> pewnie odbiorę ją jutro albo w środę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że nie będziesz żałowała :)

      Usuń
  11. Bardzo intryguje mnie ta książka i chyba się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytasz tak różne ksiażki, że jestem ciekawa jakie wrażenie zrobi na Tobie :)

      Usuń
  12. Czytałam już skrajnie różne opinie na jej temat i chyba jednak ją sobie odpuszczę ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Słyszałam o tej książce wiele dobrych opinii, więc myślę, że się skuszę :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam już o tej książce na innym blogu. Opis jest bardzo bardzo kuszący. To jedna z tych pozycji, koło których nie da się przejść obojętnie. Dodana do listy: do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeżeli zostawisz komentarz :)

Popularne posty

Polityka prywatnośći RODO

25 maja weszło w życie słynne RODO czyli rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Dlatego chciałbym Was poinformować co następuje ;) Administratorem bloga zksiazkanakanapie.blogspot.com jestem ja – Sylwia Prus. Kontakt do mnie: sylwia.prus85@gmail.com lub red_sonia@poczta.fm

Każdy kto zostawia komentarz na moim blogu/profilu na FB/ koncie na IG wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w postaci: adresu e-mail, imienia i nazwiska, nick’a oraz IP.Podanie danych przez Użytkownika zawsze jest w pełni dobrowolne.

Jako administrator informuje także, że stosuję na swoim blogu technologie pokazujące działania podejmowane przeze mnie na innych stronach tj. Facebook oraz Instagram.

Jako administrator powierzam dane platformie blogger (link do polityki prywatności: https://policies.google.com/privacy?hl=pl), na której znajduje się mój blog, oraz firmie Facebook - gdzie znajduje się mój fanpage oraz konto na Instagramie (link do polityki prywatności: https://www.facebook.com/privacy/explanation). Dane nie są przeze mnie gromadzone, przetwarzane ani udostępniane osobom trezcim.