Obserwatorzy

"Gringo wśród dzikich plemion" Wojciech Cejrowski


Wydawnictwo Bernardinum
Stron: 302
Moja ocena: 5/6


Pana Wojciecha Cejrowskiego bardzo lubię, z przyjemnością śledziłam jego program „Boso przez świat", a teraz postanowiłam sięgnąć po książkę.


W książce „Gringo wśród dzikich plemion” pan Wojciech zabrał mnie w podróż po dżungli i wciągnął w świat jej mieszkańców: ostatnich Indian. On jest narratorem, więc wszystko co się dzieje, widzimy jego oczami. W charakterystyczny dla siebie sposób opowiada o życiu, które wiódł, gdy zamieszkał w dżungli. W jego opowieściach nie brakuje emocji. Jest strach i dreszczyk niepokoju, szczególnie kiedy rozmowy przy ognisku schodzą na temat kanibalizmu czy Czerwonych Łbów czyli mrówek, które potrafią pożreć każde zwierzę żywcem. Po tym fragmencie nie sposób nie poczuć na sobie tych małych stworzeń, nawet, kiedy bezpiecznie leży się na kanapie, jak miało to miejsce w moim przypadku. Jest i śmiech, gdy okazuje się, że biały człowiek wzbudza taką sensację wśród członków plemienia, iż towarzyszą mu wszędzie – nawet podczas załatwiania potrzeb fizjologicznych. Autor opowiada to z takim humorem, że wybuchałam co chwilę głośnym śmiechem. W książce przedstawiono obrzędy, tradycje oraz specyficzny jadłospis mieszkańców wioski. I tu momentami mój żołądek zaciskał się w supeł. „Małpy dla Indian to przysmak. A jednocześnie codzienność. Coś jak dla nas rosół z kury (...). Oczywiście są pewne różnice – kura ma pazurki, a małpa... małpa ma rączki, jak u małego dziecka.” Do tego mrówki czy inne robaki i… możemy zapomnieć o kolacji.

zdjęcia pochodzą z książki

Obrzędy, szamani, kult Duchów - to wszystko sprawia, że podróż z Cejrowskim jest niezapomniana, niezwykła. Indianie żyją w zgodzie z Matką Naturą. Ich opowieści spisane przez autora są proste, ale niosą głębokie przesłanie. Niestety, również tu nieubłaganie dociera cywilizacja, dawne wierzenia i szamanów wypierają religie. Misje, które prowadzą księża, owszem, są potrzebne i niosą wiele dobrego, jednak nieodwracalnie zmieniają to, co w tych plemionach zaszczepione od wieków. Nie zrozumcie mnie źle, pewnie, że lekarstwa i szczepienia są niezbędne, pewnie, że higiena jest podstawą, a edukacja powinna być dostępna. Jednak dżungla jest specyficznym miejscem, które rządzi się własnymi odwiecznymi prawami, a plemiona ją zamieszkujące żyją z naturą w idealnej symbiozie. Nie wiem czy biały, „cywilizowany”, człowiek ma prawo w tę harmonię ingerować i przekształcać ją według własnych przekonań.

Gringo wśród dzikich plemion” to książka podróżnicza, przygodowa, a jednocześnie album z przepięknymi fotografiami tych dzikich i niedostępnych miejsc. Moim zdaniem warto się z nią zapoznać, odbyć podróż w te niezwykłe miejsca i poznać świat prostych, a jakże mądrych ludzi. I nauczyć się od nich tego, że ważne jest „być”, a nie „mieć”.

Komentarze

  1. Bardzo lubię program telewizyjny tego Pana,ale książki jeszcze żadnej nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście pisze tak samo jak opowiada :) Jego książka czyta się sama właściwie :) Pozdrawiam :*

      Usuń
  2. Nie czytuję takiej literatury, jednak doceniam kunszt Twojej recenzji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Co do książek podróżniczych to warto po nie sięgnąć, chociaż duzo lepiej byloby jechać w opisywane miejsce ;)

      Usuń
  3. Program raz na jakiś czas obejrzę, książkę mam jedną i była całkiem niezła, ale jakoś nie ciągnie mnie do kolejnych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ją sięgnę po inne, bo naprawdę miło spędziłam przy niej czas. Fajnie przenieść się w takie dzikie rejony, chociaż tylko w wyobraźni :)

      Usuń
  4. Tego Pana wolę oglądać w telewizji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli tak wolisz, to niech tak będzie :) :*

      Usuń
  5. Przeczytałam jak dotąd jedną książkę Cejrowskiego ''Podróżnik WC'' w dwóch wydaniach. :) Tę również mam w planach. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na okładce napisane jest, że pachnie dżunglą, bo strony nasączone są jakimś olejkiem, niestety moj nie pachniał fizycznie, ale przenieść się w te rejony przeniosłam w 100% :)

      Usuń
  6. Uwielniam Cejrowskiego i chciałabym przeczytać jakąś książkę podróżniczą, więc z przyjemnością sięgnę po tę. Wydaje się naprawdę interesująca i wpasowuje się w moje gusta.

    Pozdrawiam i zapraszam:
    biblioteka-feniksa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że spełni Twoje oczekiwania i spędzisz z nią przyjemnie czas :)

      Usuń
  7. Lubie Cejrowskiego, choc wieki juz nie ogladalam jego programu. :) Po ksiazke tez chetnie bym siegnela. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz się w końcu wybrać do Polski i zrobić zapasy ksiązek ;)

      Usuń
  8. Irytuje mnie ta postać. Nie przepadam za celebrytami i poszukiwaczami uwielbiania. Preferuję reporterów, badaczy nie z pierwszej strony gazet. Niemniej nie wykluczam, że kiedyś po książkę sięgnę, wszak poruszane treści są dość atrakcyjne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Choć z wieloma jego poglądami się nie zgadzam, a wpisy na fb niekiedy przyprawiają o zgrzyt zębów, to lubię sposób w jaki opowiada o danym miejscu.

      Usuń
  9. Lubię Cejrowskiego, choć to kontrowersyjna postać. Książkę mam nawet na półce, dostałam w prezencie. Czytałam dawno, ale pamiętam, że mi się podobała...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kontrowersyjny to dobre określenie :) Choć niekiedy mnie denerwuje to jednak sposób w jaki przedstawia niektóre niedostępne dla zwykłych ludzi miejsca, bardzo mi odpowiada.

      Usuń
  10. Wow! Po takiej recenzji książki to sama chciałabym poczuć ten dreszczyk emocji na własnej skórze :o
    http://teczowabiblioteczka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zdjęcia działają jak najlepsza kuracja odchudzająca - widok p. Wojtka zjadającego grubą larwę, brrrr

      Usuń
  11. Uwielbiam Cejrowskiego. Byłam z nim kiedyś na spotkaniu podróżniczym. Ciekawie i barwnie opowiada. Dobrze, że książka jest ciekawa.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli na żywo jest równie ciekawą postacią. Mam nadzieję, że kiedyś go spotkam :)

      Usuń
  12. Uwielbiam książki Cejrowskiego, tę także :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Liczę na to, że każda będzie taką przygodą :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeżeli zostawisz komentarz :)

Popularne posty

Polityka prywatnośći RODO

25 maja weszło w życie słynne RODO czyli rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Dlatego chciałbym Was poinformować co następuje ;) Administratorem bloga zksiazkanakanapie.blogspot.com jestem ja – Sylwia Prus. Kontakt do mnie: sylwia.prus85@gmail.com lub red_sonia@poczta.fm

Każdy kto zostawia komentarz na moim blogu/profilu na FB/ koncie na IG wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w postaci: adresu e-mail, imienia i nazwiska, nick’a oraz IP.Podanie danych przez Użytkownika zawsze jest w pełni dobrowolne.

Jako administrator informuje także, że stosuję na swoim blogu technologie pokazujące działania podejmowane przeze mnie na innych stronach tj. Facebook oraz Instagram.

Jako administrator powierzam dane platformie blogger (link do polityki prywatności: https://policies.google.com/privacy?hl=pl), na której znajduje się mój blog, oraz firmie Facebook - gdzie znajduje się mój fanpage oraz konto na Instagramie (link do polityki prywatności: https://www.facebook.com/privacy/explanation). Dane nie są przeze mnie gromadzone, przetwarzane ani udostępniane osobom trezcim.