Obserwatorzy

"Na tropie" Michał Larek

Wydawnictwo Czwarta Strona
Cykl: Dekada (tom 2)
Stron: 430
Moja ocena: 6/6

Na tropie” jest drugą z serii Dekada powieścią Michała Larka, a dostając możliwość zrecenzowania jej, nawet bez znajomość I tomu, nie wahałam się ani chwili. Zapraszam :)

Konflikt dobra ze złem nie ma jasno ustalonych granic, każdy może się okazać zdrajcą. Przełom lat 80. i 90. to nowa, bezlitosna rzeczywistość. Porwanie śledczego, sprawa sprzed lat i tajemnicze zaginięcie dziennikarza. Co lub kto łączy te sprawy?

Na tropie” to oprócz świetnie poprowadzonych wątków kryminalnych, historia o mrocznych zakamarkach ludzkiej duszy, o sumieniu. Larek pokazuje jak czynniki zewnętrzne mają wpływ na to kim możemy się stać. Zwykły obywatel, który zaczyna nadużywać alkoholu zamienia się w oprawcę, kata we własnym domu. Bardzo dobrze widać to na przykładzie rodziny Drewniaków, i choć nie jest to wątek bardzo rozbudowany, bo jest go dosłownie kilka stron, ale to mocny akcent w całej powieści i znajdziemy w nim cały przekrój od winy, po karę i wybaczenie. Tylko czy jeżeli ktoś raz nadużył swojej siły wobec innej, słabszej osoby nie zrobi tego ponownie? Czy zmiana, resocjalizacja, to nie tylko przysłowiowa „cisza przed burzą”?
Inne to przenikający się świat gangsterów i – w latach, których dzieje się powieść – milicji. Czy stróże prawa nie powinni dbać o dobro społeczeństwa? Powinni, ale w zamian za „drobne usługi” idą duże pieniądze, dostęp do kobiet i drogiej whisky. Korupcja i zależności na rożnych szczeblach władzy. W tym wszystkim grupa śledczych, która rozwiązuje zagadkowe zniknięcie młodego i ambitnego dziennikarza - idealisty Grandowskiego. Co odkrył i komu zaszkodził tego dowiecie się z książki. „W Na tropie” autor pokazał żmudną sztukę zbierania śladów, kojarzenia faktów i przypadki, które niekiedy pomagają w rozwiązaniu trudnych spraw. W powieść wpleciony jest wątek sprawy sprzed lat, w której to młody chłopak zgwałcił i zabił przypadkowo spotkaną dziewczynę. „Dziczek”, bo tak o nim mówią śledczy to kolejna postać, która wprowadza kryminalno-psychologiczny element.

Nad sprawą Grandowskiego pracuje kilka osób, wśród których na czoło wysuwa się Tomasz Harwej, zwany Harrym. Czy pseudonim autor wziął od Clinta Eastwooda, który był „Brudnym Harrym, tego nie wiem ale obie postaci wiele łączy. Harwej jest cyniczny, ma nietypowe metody przesłuchań i jest piekielnie skuteczny. Równie ciekawą postacią jest posterunkowa Katia Domagała, którą nazywają „Furią”. Mniej więcej wiem skąd taki przydomek, ponieważ autor nawiązał do tego ale żeby poznać ją oraz całą jej policyjną karierę lepiej, muszę wrócić do początku. Czyli właśnie do I tomu Dekady o tytule „Furia”.

Wielowątkowość powieści, ciężka, mistrzowsko oddana atmosfera lat 90 sprawiają, że ciężko nam odłożyć ją zanim poznamy końcówkę. A tam – ciąg dalszy nastąpi, więc mam prośbę do autora żeby nastąpił jak najszybciej. Książkę czytałam kilka dni temu ale w głowie nadal mam zawarte w niej hity tamtych lat - „Mydełko Fa”, „Bal na Gnojnej” czy teksty z kultowych „Psów” Pasikowskiego. „Na tropie” jest na pewno jedną z najlepszych książek, które czytałam od początku roku. I z niecierpliwością oczekuję tego co przyniesie  III tom Dekady. 


Za egzemplarz dziękuję Wydawnictwu Czwarta Strona :)



Komentarze

  1. Ja się do Larka przymierzam od jakiegoś czasu. Te okładki bardzo wpadły mi w oko , ale zacznę od pierwszego tomu 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też muszę nadrobić :) Bardzo mi się podoba :) I polski autor, więc tym bardziej cieszy :)

      Usuń
  2. Właśnie czytam tę książkę i bardzo mi się podoba. Też będę musiała nadrobić pierwszą część. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Rany, muszę przeczytać tę książkę.:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Widzę, ze warto się nią zainteresować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie TAK TAK i jeszcze raz TAK! Świetna!

      Usuń
  5. Ujelas mnie tym "Mydelkiem Fa". Wpisuje na liste "do przeczytania". :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno będziesz znała wszystkie, ja urodziałam sięw 1985 r i pamiętam wszystkie zawarte w książce hity :)

      Usuń
  6. Nie czytałam ani pierwszego ani drugiego tomu, ale mam na liście:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lista, która stale się wydłuża ;) Znam to :)

      Usuń
  7. Bardzo lubię książki osadzone w latach 90. przeczytam na pewno :)
    Kinga

    OdpowiedzUsuń
  8. Niestety książka nie w moich klimatach ale bardzo fajna recenzja :)
    http://onlybooks-jdb.blogspot.com/2018/06/bez-leku.html#more

    OdpowiedzUsuń
  9. Obawiam się, że i tym razem to nie jest tytuł dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że trafisz na coś dla siebie :*

      Usuń

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeżeli zostawisz komentarz :)

Popularne posty

Polityka prywatnośći RODO

25 maja weszło w życie słynne RODO czyli rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Dlatego chciałbym Was poinformować co następuje ;) Administratorem bloga zksiazkanakanapie.blogspot.com jestem ja – Sylwia Prus. Kontakt do mnie: sylwia.prus85@gmail.com lub red_sonia@poczta.fm

Każdy kto zostawia komentarz na moim blogu/profilu na FB/ koncie na IG wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w postaci: adresu e-mail, imienia i nazwiska, nick’a oraz IP.Podanie danych przez Użytkownika zawsze jest w pełni dobrowolne.

Jako administrator informuje także, że stosuję na swoim blogu technologie pokazujące działania podejmowane przeze mnie na innych stronach tj. Facebook oraz Instagram.

Jako administrator powierzam dane platformie blogger (link do polityki prywatności: https://policies.google.com/privacy?hl=pl), na której znajduje się mój blog, oraz firmie Facebook - gdzie znajduje się mój fanpage oraz konto na Instagramie (link do polityki prywatności: https://www.facebook.com/privacy/explanation). Dane nie są przeze mnie gromadzone, przetwarzane ani udostępniane osobom trezcim.