Obserwatorzy

"Spętani przeznaczeniem" Veronica Roth Recenzja premierowa :)


Wydawnictwo Jaguar
Cykl: Carve the Mark tom II
Tłumaczenie: Michał Zacharzewski
Stron: 515
Moja ocena: 5/6


Spętani przeznaczeniem” to pierwsza książka Veroniki Roth, po którą sięgnęłam. Podobno to jej najlepsza powieść. Czy i na mnie wywarła duże wrażenie? Zapraszam :)

Akos to syn podbitego narodu, jest sługą przeznaczonym księżniczce panującej nacji, księżniczce Shotet - Cyrze. Życiem tych dwojga od narodzin rządzi przeznaczenie, narzucone przez wyrocznie. Raz wypowiedziany los staje się nieodwracalny, a nad rodzącą się miłością ciąży fatum śmierci. W walczący o równowagę świat wkraczają dawne demony. Uznany za martwego ojciec Cyry powraca z kosmicznej wędrówki, by zniszczyć życie mieszkańców planety Thuhve.

Początkowo ciężko mi było się wczuć w akcję, ponieważ historia rozwija się dość wolno. Dopiero z chwilą pojawienia się Lazmeta akcja wyraźnie przyspiesza. Dodatkowo autorka stosuje bardzo bogate opisy, które choć przenoszą nas w miejsce akcji, mogą być dla niektórych czytelników nużące. Sama nie przepadam za nimi, choć akurat tu mi nie przeszkadzały, bo wprowadzały w odpowiedni klimat. Wszystko jest tu niezwykłe: rośliny, zwierzęta, postaci. Planetę Ora spowija gęsta mgła, tak gęsta, iż nie docierają do niej promienie słoneczne. Czy to nie porusza wyobraźni?

Głównym wątkiem powieści Roth czyniła odwieczną walkę dobra ze złem. Motyw stary jak świat, ale w bardzo ciekawym otoczeniu. Lazmet sprawuje rządy twardą ręką, jest gotowy posłać siły zbrojne na wojnę przeciwko innym nacjom. Młodzi bohaterowie Cyra i Akos, wraz z grupką przyjaciół postanawiają zapobiec międzygalaktycznemu konfliktowi. Tylko czy zdążą, nim świat, który znają pogrąży się w chaosie?

Jak na powieść młodzieżową przystało, mamy tu również wątek miłosny. Początkowo Cyra uważa, że Akos jest z nią z obowiązku. Jednak z czasem pojmuje, że choć właśnie przeznaczenie splątuje ich drogi, na uczucia Akosa nie ma wpływu. Miłość między mini rozkwita w zupełnie naturalny sposób, oboje poznają się lepiej, zaczynają sobie ufać i z przyjaciół stają dla siebie kimś więcej.

Spętani przeznaczeniem” miało być dla mnie powrotem do fantastyki. Miałam wobec niej bardzo duże oczekiwania, chciałam zaskoczenia i efektu WOW! Czy zostały spełnione? Połowicznie. Trudno tu szukać mrocznego fantasy, bo to nadal bardziej powieść młodzieżowa. Jednak jest kilka zaskakujących zwrotów, książka nie jest do końca przewidywalna, no i ten niesamowity świat, który autorka stworzyła – to zdecydowany atut powieści!

Polecam tę historię głównie fanom gatunku i powieści Veroniki. Sama chętnie przeczytam jeszcze jakąś książkę tej młodej dziewczyny, która stale się rozwija. Żałuję, że przed otrzymaniem egzemplarza recenzenckiego zabrakło mi czasu na zapoznanie się z wcześniejszą twórczością autorki, ale zamierzam to nadrobić. I tak, nie znam „Naznaczonych śmiercią”, czyli I tomu z cyklu, ale i bez znajomości czerpałam przyjemność z lektury, a z nawiązań mogłam wysnuć wnioski co do poprzednich zdarzeń.

Za egzemplarz recenzencki dziękuję wydawnictwu Jaguar.



Komentarze

  1. Falcon gatunku,ale fajnie, że Tobie przypadła do gustu. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa lektura :) Zdecydowanie dla fanów :)

      Usuń
  2. Walka dobra ze złem brzmi nawet fajnie, ale książka nie dla mnie, już okładka mnie odrzuca...Niby nie ocenia się po okładce...ale jednak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niby się nie ocenia, ale może na zdjęciu tak wygląda, ogólnie okładka jest ładna :)

      Usuń
  3. Powieści młodzieżowe to raczej nie moja bajka ale cieszę się, że byłaś zadowolona ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie żałuję, od czasu do czasu mogę coś młodzieżowego przeczytać :) Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Jak najbardziej... czasem taka powieśc jest lepsza niż nie jeden zachwalany bestseller ;)

      Usuń
  4. Nie dla mnie, ale wiem kogo mogę książką obdarować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że będzie zadowolony z prezentu :)

      Usuń
  5. Zastanowię się na tym tytułem. Będę miała ją na uwadze. Szykuję się na zakupy. Ostateczna decyzja zapadnie w trakcie zakupów:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jestem ciekawa Twoich książkowych łowów :)

      Usuń
  6. Jeszcze nie poznałam twórczości tej autorki, ale planuję przeczytać jej serię, a potem pewnie zabiorę się za tę pozycję. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czekam na wypłatę i kupuję ;) Pierwszy tom mnie oczarował mam nadzieję, że i z tym będzie podobnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli I Cię oczarował, ten z pewnością równieżnie zawiedzie :)

      Usuń
  8. Nie wiem czemu ale jak byłam cały czas przekonana, że to będzie trylogia... I tak czekam i czekam na jakieś info kiedy będzie III tom i czy warto a to dylogia :D "Niezgodna" całkiem mi się podobała więc z przyjemnością sięgnę po inne książki Roth :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Element zaskoczenia 😁 Niech Ci się dobrze czytają w takim razie 😊

      Usuń
  9. Nie mój klimat, dlatego odmówiłem recenzji. Ale widzę, że książka ma swoich fanów!

    OdpowiedzUsuń
  10. Miło się czytało, nie żałuję - potrzebowałam takiej fantastyki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem każdemu potrzebna jest odmiana :)

      Usuń
  11. Ta książka autorki nie za bardzo mnie na razie interesuje, ale myślę, że w przyszłości mogę dać jej jeszcze szansę. Natomiast bardzo ci polecam Niezgodną! Ta trylogia złamała mi serce i to nie raz i jest po prostu świetna. <3
    potegaksiazek.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro polecasz to zajrzę do tej trylogii, choć fantastyka nie jest moją mocną stroną:)

      Usuń
  12. Właśnie opublikowałam post o pierwszym tomie, który swoją drogą nie za bardzo przypadł mi do gustu więc raczej nie sięgnę po kontynuację.

    OdpowiedzUsuń
  13. Cieszę się, że Ci książka przypadła do gustu. Ja raczej się nie zdecyduję, bo oscyluję raczej w inny typ powieści. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Cieszę się, że książka podobała się. Mimo wszystko ja fanką powieści tej autorki raczej nie jestem, więc jak na razie chyba daruję sobie książki z tej serii. :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam Niezgodną i bardzo mi się podobała, chociaż trzeci tom był troszkę nudnawy. :D Do tej serii mi jakoś nie po drodze, ale może kiedyś się za nią zabiorę - okładki mnie kuszą, bo są prześliczne! :)
    Pozdrawiam!
    https://recenzjeklaudii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeżeli zostawisz komentarz :)

Popularne posty

Polityka prywatnośći RODO

25 maja weszło w życie słynne RODO czyli rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Dlatego chciałbym Was poinformować co następuje ;) Administratorem bloga zksiazkanakanapie.blogspot.com jestem ja – Sylwia Prus. Kontakt do mnie: sylwia.prus85@gmail.com lub red_sonia@poczta.fm

Każdy kto zostawia komentarz na moim blogu/profilu na FB/ koncie na IG wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w postaci: adresu e-mail, imienia i nazwiska, nick’a oraz IP.Podanie danych przez Użytkownika zawsze jest w pełni dobrowolne.

Jako administrator informuje także, że stosuję na swoim blogu technologie pokazujące działania podejmowane przeze mnie na innych stronach tj. Facebook oraz Instagram.

Jako administrator powierzam dane platformie blogger (link do polityki prywatności: https://policies.google.com/privacy?hl=pl), na której znajduje się mój blog, oraz firmie Facebook - gdzie znajduje się mój fanpage oraz konto na Instagramie (link do polityki prywatności: https://www.facebook.com/privacy/explanation). Dane nie są przeze mnie gromadzone, przetwarzane ani udostępniane osobom trezcim.