Obserwatorzy

Susza Tomasz Sekielski

Wydawnictwo Od deski do deski


Zamach terrorystyczny w Warszawie wywołuje w państwie chaos. Jednak czy tak naprawdę kraj nie jest w nim pogrążony już od dawna?

Smak suszy" i „Zapach suszy" to dwa z trzech tomów cyklu „Susza” autorstwa znanego publicysty, Tomasza Sekielskiego. Każdy rozdział poprzedza cytat z Biblii, który świetnie oddaje charakter tego co w nim znajdziemy. A znajdziemy wszystkie trudne tematy, których dziennikarz nigdy nie bał się poruszać. Zamach terrorystyczny, który obnaża układy oraz korupcję na najwyższych szczeblach władzy politycznej, pedofila pozostawiająca niezatarty ślad w psychice oraz odciskająca piętno na całym dorosłym życiu wykorzystanego dziecka. Alkoholizm wśród kobiet, temat nadal spychany na margines, ponieważ w społeczeństwie obowiązuje kult matki-polki, któremu kłam wreszcie zadał Sekielski. Jednym z ważniejszych wątków jest także handel „żywym towarem", który jest mocnym trzonem powieści i dla mnie był wyjątkowo trudny w lekturze. Kiedy dodamy do tego wojnę na Ukrainie, eksperymenty medyczne oraz klęskę żywiołową, otrzymujemy coś, co przeraża realizmem. Coś, co może wydarzyć się naprawdę. A może już się dzieje, tylko jeszcze o tym nie wiemy?

Żadna z postaci pana Tomasza nie jest „czysta", każda z nich jest uwikłana w różne zależności oraz nielegalne interesy. I dotyczy to zarówno głowy państwa jak i hierarchów kościoła katolickiego. Książę, Mocny, Karolina van der Oord oraz prokurator Ossowska to bohaterowie, którzy na długo zostają w pamięci. Jednak na ich tle Książę ze swoją okrutną naturą wyróżnia się dość szczególnie. Nie wiem, na kim Pan Tomasz wzorował bossa handlu młodziutkimi dziewczynami, ale chętnie bym go o to zapytała. Książę to bestia w ludzkiej skórze, choć w jego przypadku bestia to nadal zbyt delikatne słowo. Mocny i Karolina to również osoby, których należy się bać ale w trochę innym sensie niż Księcia. Karolina to piękna bizneswoman, właścicielka nowoczesnej kliniki uwikłana w różne polityczne układy, ale w głębi duszy jest skrzywdzoną małą dziewczynką. Prokurator Ossowska bardzo inteligentna kobieta, jednak uzależnienie od alkoholu zaburza jej spojrzenie na wielowątkową sprawę, która prowadzi.

Za sprawą dynamicznej akcji i emocjonujących zdarzeń powieści Sekielskiego czyta się bardzo szybko. Te książki nie są grube (I tom 285, II 224), jednak treść w nich zawarta to mistrzowska intryga, dodatkowo wplątana w klęskę żywiołową, jaką jest susza. To polityczny thriller na wysokim poziomie i uważam, że warto po niego sięgnąć. Z niecierpliwością czekam na zakończenie tej historii, choć po pewnych wątkach w II tomie wydaje mi się, że wpadłam na trop zamachowca oraz jego motywu, ale czy moje podejrzenia są słuszne, przekonam się dopiero po lekturze III tomu.

Lubicie takie mocne historie? A może macie na swoim czytelniczym koncie jakąś książkę Sekielskiego?

Komentarze

  1. Odpowiedzi
    1. To bardzo mocna historia, miejscami samej było mi ciężko czytać. W szczególności o handlu dziewczynami.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Myślę, że jednak nie odnalazłabym się w tematyce tej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zostałam fanką p. Tomasza ale każdy z nas jest inny i to czyni nas wyjątkowymi prawda? :)
      Pozdrawiam :*

      Usuń
  3. Nie znam tej serii, ale postaram się w wolnej chwili za nią rozejrzeć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, ale musisz się przygotować na naprawdę mocne sceny.

      Usuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiele słyszałam o książkach pana Sekielskiego i zwykle były to dobre opinie, więc myślę, że muszę gdzieś dorwać jakąś :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest doświadczonym dziennikarzem, stąd pewnie wie co pisze. A realizm poraża i przeraża :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Nie słyszałam jeszcze o tej serii, a muszę przyznać, że brzmi ciekawie. Możliwe, że się skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest ciekawa :) Ale też trudna, brutalna i przerażająco prawdziwa.

      Usuń
  7. Trudna lektura, ale chyba bardzo potrzebna, mocno otwierająca oczy...ech

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, zdecydowanie pokazuje tą ciemną stronę. I niestety nie pozostawia wiele nadziei na zmianę.
      Pozdrawiam :)

      Usuń

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeżeli zostawisz komentarz :)

Popularne posty

Polityka prywatnośći RODO

25 maja weszło w życie słynne RODO czyli rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Dlatego chciałbym Was poinformować co następuje ;) Administratorem bloga zksiazkanakanapie.blogspot.com jestem ja – Sylwia Prus. Kontakt do mnie: sylwia.prus85@gmail.com lub red_sonia@poczta.fm

Każdy kto zostawia komentarz na moim blogu/profilu na FB/ koncie na IG wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w postaci: adresu e-mail, imienia i nazwiska, nick’a oraz IP.Podanie danych przez Użytkownika zawsze jest w pełni dobrowolne.

Jako administrator informuje także, że stosuję na swoim blogu technologie pokazujące działania podejmowane przeze mnie na innych stronach tj. Facebook oraz Instagram.

Jako administrator powierzam dane platformie blogger (link do polityki prywatności: https://policies.google.com/privacy?hl=pl), na której znajduje się mój blog, oraz firmie Facebook - gdzie znajduje się mój fanpage oraz konto na Instagramie (link do polityki prywatności: https://www.facebook.com/privacy/explanation). Dane nie są przeze mnie gromadzone, przetwarzane ani udostępniane osobom trezcim.